Strategi Marketing Hary Tanoesoedibjo dalam Usaha Membangun Personal Branding Politik

  • Hartini Basaria Natasya Sitanggang Ilmu Komunikasi Universitas Negeri Surabaya
  • Awang Dharmawan Ilmu Komunikasi Universitas Negeri Surabaya
Keywords: political marketing strategy, new media, hary tanosoedibjo, strategi marketing politik, media baru

Abstract

Today, many people have already used new media for doing their activities, includes communicating. The benefits in opening the edges each humans and using the innovating technology makes the new media usually used by citizen. These concerns are used by the politic consultant to promote some political parties or some candidates. HaryTanoesoedibjo is one of media businessman in Indonesia who tries to take his way becoming a politician. To increase his electability in politic, a politic consultant for HaryTanoesoedibjo should be able to know the right strategies for HaryTanoesoedibjo. This study was made to know what strategies are right for HaryTanoesoedibjo. This research was using the 4Ps and PDB analysis. Besides that, this study was also intended to know the right platform for HaryTanoesoedibjo in case for succeed his way for president election. The datas in this study are from the analysis in social media and website that used by HaryTanoesoedibjo and some available literatures.

Keywords: Political Marketing Strategy, New Media, HaryTanoesoedibjo,

 

ABSTRAK

Kekuatan media baru sebagai sumber informasi politik, tidak lepas dari perkembangannya sudah menjadi media mainsream yang membangun interaktivitas bagi sesama penggunanya. Hal inilah yang dimanfaatkan oleh konsultan politik untuk mempromosikan partai politik atau kandidat perseorangan. Hary Tanoesoedibjo, sebagai salah satu pebisnis media yang memasuki jalan sebagai politisi. Dalam menaikkan popularitasnya di dunia politik, konsultan politik yang dimiliki oleh Hary Tanoesoedibjo berusaha menerapkan strategi marketing politik, karena mengingat Partai Indonesia Raya (Perindo) dan Hary Tanoesoedibjo sendiri terbilang baru dalam panging politik nasional. Studi ini dibuat untuk mengetahui bagaimana strategi marketing politik dari tim Hary Tanoesoedibjo. Penelitian ini menggunakanan konsep product, place, price, promotion, dan segmentation (4PS) dan positioning, differentiation, dan branding (PDB). Selain itu, studi ini juga ditujukan untuk mengetahui bagaimana platform media baru yang digunakan oleh Hary Tanoesoedibjo sebagai ketua Partai Persatuan Indonesia (Perindo).

Kata kunci: Strategi Marketing Politik, Media baru, Hary Tanoesodibjo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banerjee, I. (Penyunt.). (2008). Asian Communication Handbook 2008. Singapura: Asian Media Information and Communication Centre.

Belch, G. E. (2004). Advertising and Promotion : An Intergrated Marketing Communications Perspective. Boston: McGraw-Hill.

Cangara, H. (2014). Komunikasi Politik : Konsep, Teori, Strategi. Depok: Rajagrafindo Persada.

Dalton and Martin P. Wattenberg (eds.), Parties Without Partisans: Political Change in Advanced Industrial Democracies, Oxford: Oxford University Press.

Divaro, T. (2014). Petarung Politik : Profil Capres-Cawapres RI Potensial 2014. Jakarta: Erlangga.

Farrell, David M. and Paul Webb. 2000. Political Parties as Campaign Organizations, in: Russell J.

Firmanzah. (2008). Marketing Politik : Antara Pemahaman dan Realitas. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Jennifer Lees dan Marshment. 2009. Political Marketing. London: Routledge.

Lilleker, D. (2006). Key Concepts in Political Communication. London: SAGE Publications.

Lister, M., & dkk. (2009). New Media : A Critical Introduction. New York: Routledge.

O'Guinn, T. C. (2015). Advertising and Intergrated Brand Promotion. Stamford: Cengage Learning.

Sidabalok, T. S. (2011, Februari 17). Peranan Marketing Politik dalam Pemenangan Pemilu (Studi Kasus : Strategi Politik Oloan Simbolon, ST dalam Pemenangan Pemilu Legislatif 2009 dari Daerah Pemilihan VIII Sumatera. Retrieved from http://repository.usu.ac.id/handle/123456789/22113

Straubhaar, J. d. (2012). Media Now : Undertstanding Media, Culture, and Technology. Boston: Wadsworth.

Ufen, Andreas. 2010. Electoral Campaigning in Indonesia: The Professionalization and Commercialization after 1998, in: Journal of Current Southeast Asian Affairs

Published
2016-06-01
How to Cite
Sitanggang, H. B. N., & Dharmawan, A. (2016). Strategi Marketing Hary Tanoesoedibjo dalam Usaha Membangun Personal Branding Politik. Jurnal Penelitian Pers Dan Komunikasi Pembangunan, 20(1), 49 - 62. https://doi.org/10.46426/jp2kp.v20i1.43