Tanggapan Generasi Z Terhadap Pemanfaatan Media Sosial Dalam Mendukung Keterlibatan Dalam Pemilu Legislatif 2019
Abstract
Ahead of the 2019 Legislative Elections, mostly the Election Participant make a Generation Z to the target for getting the vote. Therefore, the Communication media used to describe the vision and mission of the election participant, mostly by the political party, to find out how much the social media and the involvement of Generation Z voters in the 2019 Legislative Election in High School Student in Makassar City. The goal of research is to find out use of social media on involvement Generation Z Voters in the 2019 Legislative Election. This research using quantitative approach, the data collection using purposive method to distribute questionnaire to High School Senior Student in Makassar and using FGD to get additional data and deeper information. The result show, the politician in Makassar City has not been able to get the attention from novice voter, where is the High School Student, the majority of which have social media accounts for the purposes of the legislative election campaign in Makassar City, the use of the communication media account facility has not been considered urgent, and in general the content and content of campaign messages published in the communication media lacks appeal.
Keywords: novice voter, legislative election, generation z, social media, involvement
ABSTRAK
Menjelang Pemilu Legislatif 2019 sebagian besar peserta Pemilu membidik pemilih pemula dari Generasi Z untuk memperoleh suara. Oleh karena media komunikasi digunakan untuk memaparkan visi dan misi peserta pemilu untuk adalah untuk mengetahui seberapa besar pemanfaatan media sosial dan keterlibatan pemilih dari Generasi Z dalam Pemilu Legislatif 2019. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pemanfaatan media sosial dalam mendukung keterlibatan pemilih Generasi Z dalam pemilu legislatif tahun 2019 di kalangan siswa SMU di Kota Makassar. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitaif, teknik pengumpulan data pada penelitian ini secara purposive dengan menyebar kuesioner kepada siswa kelas 12 SMA di Makassar, FGD juga dilakukan untuk mendapatkan data serta informasi yang lebih mendalam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa para politisi di Kota Makassar, belum mampu memanfaatkan potensi pemilih pemula dikalangan pelajar yang mayoritas telah memiliki akun media sosial untuk kepentingan kampanye pemilu legislatif di Kota Makassar, penggunaan fasilitas akun media komunikasi belum dianggap urgent, dan pada umumnya konten dan isi pesan kampanye yang dimuat di media komunikasi kurang memiliki daya tarik.
Kata kunci: pemilih pemula, pemilu legislatif, generasi z, media sosial, keterlibatan
Downloads
References
Anshary AZ, Hafiz, dkk. (2010). Modul 1: Pemilu untuk Pemula. Jakarta: Komisi Pemilihan Umum
Budiardjo, M. (2008). Dasar-Dasar Ilmu Politik. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Cangara, H. (2006). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Christiani Juditha, (2018). Hegemoni di Media Sosial Kasus Akun Gosip Instragram, , Vol 22, No 1 (2018): Jurnal Penelitian Komunikasi dan Opini Publik.
Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Dhiah Saldah (2019). Partisipasi Coblos Generasi Z Jelang Pemilu 2019, Jakarta. Artikel Kompasiana.
Ike Atikah Ratnamulyani dan Beddy Iriawan Maksudi, (2018) Peran Media Sosial dalam Peningkatan Partisipasi Pemilih Pemula Dikalangan Pelajar di Kabuaten Bogor, Bogor, Jurnal Ilmu-ilmu Sosial dan Humaniora
Hermanta, (2019). Partisipasi Politik Pemilih Pemula pada Pemilu 2019, Jakarta, Jurnal UNNES.
Komariah.K. (2019). Konten Milineal Sosial Sebagai Instrumen Dalam Kampanye Pemilukada Jawa Barat Tahun 2018. Aristo,7(2), doi: http//dx.doi.org/ 10.24269/ars.v/12.1407
Litbang Kompas. Com/read/2014/04/08 /1946582. Antuisme.Pemilih.Muda
Nasrullah, R. (2017). Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi.
Bandung: Remaja Rosdakarya.
Publish Data Kemendikbud (2015). Perkembangan Pendidikan Tinggi Tahun 1999 – 2014. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Pusat Data dan Statistik Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan
Pramesti, Cynthia (2019). Pentingnya Suara Generasi Z dalam Pemilihan Umum 2019, Artikel ITS News.
Prasetya, A.B. (2013). Kiprah New Media dalam Percaturan Politik di Indonesia. Bandung:
Sosiohumaniora Vol. 15 (3): 232-238.
Remo Adhy Pradhana, (2018). Pemasaran Politik Digital Politik pada Era Digital : Peran Media Sosial Dalam Partisipasi Politik Generasi Generasi Z, Yogyakarta, Tesis Universitas Gadjah Mada.
Sudrajit, (2018). Menghadapi Demokrasi Dalam Pemilihan Serentak di Indonesia Tahun 2019. Jakarta, Buletin KPU
Sugiyono, (2014). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methodes). Bandung: Penerbit
Alfabeta.
Tirto.id/hasil-survey-LIPI-40-persen-suara-di-pemilu-didominasi-milineal
Undang Undang-Undang Nomor 15 tahun 2011 tentang Penyelenggara Pemilu.
Wiwoho, (2018) Artikel ini telah tayang di Kompas.com dengan judul "Beda Cara Generasi Generasi Z dalam Politik", https://nasional.kompas.com/read/2018/09/17/19090001/beda-cara-Generasi-Generasi Z-dalam-politik?page=all.
Yamin, (2017). Kemana Arah Pemilih Milenial dalam Pemilihan Serentak, Jakarta, Model 1 KPU, Humberside Information. Email to F.Burton (f.burton@leedsmet.ac.uk).
For Bahasa Indonesia can be read here: Mengakui Pernyataan Hak Cipta
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Copyright on any article is retained by the Journal
- Author grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this;
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal;
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work;
- Every accepted manuscript should be accompanied by Copyright Transfer Agreement (CTA), prior to the article publication. CTA can be downloaded here;