Pengaruh Usia dan Pendidikan Dalam Pembentukan Persepsi dan Opini di Media Change.org

  • Drina Intyaswati Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jakarta
  • Supratman Supratman Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jakarta
Keywords: Public Perseption, Public Opinion, Change.org, Education, Ages

Abstract

Along with the development of technology and mass media, Change.org appears in the form of websites that become to a medium for the forming of the public opinion, raising the opinions through campaigns that seeks the support of public opinion raised. This study to confirm how age and education level influencing the form of perceptions and public opinion through Change.org. This research using survey with explanitative approach, a research sampling are 200 people from Change.org users was taken with multistage cluster sampling technique with population at DKI Jakarta area. Data analysis using Structural Equation Modeling (SEM). The results show that age and education do not affect perception and also public opinion forming. This shows that with internet-based media the acceptance of information becomes more similar and individual differences, especially age and education, are not to be an obstacle in adjusting existing public opinion.
Keywords: age, education, change.org, perception, public opinion.


ABSTRAK
Seiring dengan perkembangan teknologi dan media massa, Change.org muncul dalam bentuk situs yang menjadi media pembentukan opini publik, penggalangan opini dilakukan melalui kampanye yang berusaha meminta dukungan terhadap opini publik yang dimunculkan. Penelitian ini bertujuan mencari apakah usia dan Pendidikan berpengaruh terhadap pembentukan persepsi dan opini publik melalui media Change.org. Penelitian ini merupakan penelitian survey yang bersifat eksplanatif, dengan sampel sejumlah 200 orang dari pengguna Change.org dengan pengambilan sample menggunakan teknik cluster sampling bertahap dari populasi di area DKI Jakarta. Analisis data menggunakan Structural Equation Modeling (SEM). Hasilnya menyatakan bahwa usia dan pendidikan tidak berpengaruh terhadap pembentukan persepsi dan juga opini publik. Hal ini menunjukkan dengan adanya media berbasis internet penerimaan informasi menjadi lebih seragam dan perbedaan individu khususnya usia dan pendidikan tidak menjadi kendala dalam penyesuaian opini publik yang ada.
Kata kunci: change.org, opini publik, pendidikan, persepsi, usia

References

Anstead, Nick. & O’Loughlin, Ben. 2015. Social Media Analysis and Public Opinion: The 2010 UK General Election. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(2):204–220.

Gungun, Heryanto. & Rumaru, Sulhan. 2013. Komunikasi Politik. Bogor:Ghalia.

Happer, Catherine. & Philoa, Greg. 2013. The Role of the Media in the Construction of Public Belief and Social Change. Journal of Social and Political Psychology, 1(1).

Haryono, Siswoyo. 2017. Metode SEM Untuk Penelitian Manajemen. Jakarta: Luxima

Kasali, Rhenald. 2003. Manajemen Public Relations. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.

Latan, Hengky. 2012. Structural Equation Modeling, Konsep dan Aplikasi Menggunakan Lisrel 8.8. Bandung:Alfabeta.

Moussaïd, Mehdi. 2013. Opinion Formation and the Collective Dynamics of Risk Perception. Plos, December, Ed.

Partos, R. Timea., et. All. 2016. You Don’t See What I See: Individual Differences in the Perception of Meaning from Visual Stimuli. Plos.March, Ed.

Prasilika, Tiara. 2007. Studi Persepsi Resiko Keselamatan Berkendara Serta Hubungannya Dengan Konsep Locus of Control Pada Mahasiswa FKM UI. Skripsi. Depok. Program Sarjana FKM UI.

Rakhmat, Jalaludin. 2007. Psikologi Komunikasi. Bandung. Remaja Rosdakarya.

Weeks, Brian. & Abreu, Alberto. 2017. Online Influence? Social Media Use, Opinion Leadership, and Political Persuasion. International Journal of Public Opinion Research, 29(2): 214–239.

Published
2019-06-17
How to Cite
Intyaswati, D., & Supratman, S. (2019). Pengaruh Usia dan Pendidikan Dalam Pembentukan Persepsi dan Opini di Media Change.org. Jurnal Penelitian Pers Dan Komunikasi Pembangunan, 23(1), 17 - 26. https://doi.org/10.46426/jp2kp.v23i1.100